Logistické služby
Jsme tady, abychom Vám pomohli překonat výzvy spojené s logistickými procesy a zajistili úspěšné realizace Vašich projektů. S našimi odbornými znalostmi a zkušenostmi v oboru logistiky, Vám poskytneme individuální přístup a efektivní řešení pro Vaše podnikatelské potřeby. Než se spolu vrhneme na plánování přepravy, tak si vysvětlíme jednotlivé kroky, pro lepší komunikaci. Jaký je rozdíl mezi FCL / LCL. Kdy je rozumné vybrat správnou variantu pro danou společnost (malý podnik, velký podnik). O jakou přepravu budete mít zájem (Ocean freight / Air Freight / Road Freight / Rail Freight). A v neposlední řadě jak a kam budete chtít přepravit kontejner (DOOR to DOOR / PORT to PORT / DOOR to PORT / PORT to DOOR)
Flexibilní přístup k zákazníkovi
Příprava podkladů pro projektové práce v oblasti logistiky
Příprava dotací pro logistiku
Působení po celém světě
Konzultace v oblasti řízení logistických procesů
Analýza a optimalizace logistických toků
Implementace nových finančních možností
Implementace cest přepravy
FCL - Full Container Load
- je zkratka pro Full Container Load, což v překladu znamená ,, plné zatížení kontejneru". Tento termín se používá v logistice a přepravě k označení situace, kdy jeden odesílatel naplní celý přepravní kontejner svým zbožím. V podstatě to znamená, že si objednatel pronajme celý kontejner a je zodpovědný za jeho naplnění, dopravu a vylodění.
1. Rezervace kontejneru -> 2. Nakládka zboží -> 3. Doprava do přístavu -> 4. Námořní přeprava -> 5. Vykládka přístav > 6. Doprava příjemci
Rezervace kontejneru: Odesílatel si rezervuje celý kontejner u přepravní společnosti. (Řeší naše strana)
Nakládka zboží: Zboží je naloženo do kontejneru. Odesílatel má plnou kontrolu nad tím, jak je zboží uspořádáno
Doprava do přístavu: Plně naložený kontejner je dopraven do přístavu, kde je naložen na loď
Námořní přeprava: Kontejner je přepravován po moři do cílového přístavu
Vykládka v cílovém přístavu: Kontejner je vyložen a připraven k celnímu odbavení
Doprava k příjemci: Po celním odbavení je kontejner dopraven k příjemci, kde je zboží vyloženo
LCL - Less than Container Load
- je zkratka pro méně než plné zatížení kontejneru. Tento termín se používá v logistice a námořní přepravě, kdy odesílatel nemá dostatek zboží na naplnění celého kontejneru. Místo toho je zboží konsolidováno (spojeno s jiným zbožím od různých odesílatelů do jednoho kontejneru.
1. Konsolidace -> 2. Nakládka do kontejneru -> 3. Přeprava -> 4. Vykládka a dekonzolidace -> 5. Dodání konečnému příjemci
Konsolidace zboží: Zboží od více odesílatelů je sesbíráno do jednoho centrálního skladu nebo přepravního centra.
Nakládka do kontejneru: Zboží je naloženo do kontejneru společně s dalšími zásilkami. Každá zásilka je pečlivě označena a zdokumentována, aby nedošlo k záměně během přepravy.
Přeprava: Kontejner je naložen na loď a přepravován do cílového přístavu. V rámci LCL může zásilka cestovat přes několik přístavů a zastávek, což může někdy ovlivnit dobu doručení
Vykládka a dekonzolidace: Po příjezdu do cílového přístavu je kontejner vyložen a jednotlivé zásilky jsou rozděleny podle jejich cílových destinací
Dodání konečnému příjemci: Každá zásilka je dopravena ke konečnému příjemci, buď přímo, nebo přes další distribuční síť
Shrnutí FCL / LCL
FCL (Full Container Load) je vynikající volbou pro přepravu velkých objemů zboží, kde odesílatel potřebuje plnou kontrolu nad manipulací a přepravou zboží. Je ekonomický pro velké zásilky a poskytuje vyšší bezpečnost a rychlost přepravy. Pokud však máte menší množství zboží, může být LCL (Less than Container Load) vhodnější volbou. Výběr mezi FCL a LCL by měl záviset na konkrétních potřebách, objemu a rozpočtu na přepravu
LCL (Less than Container Load) je efektivní a nákladově úsporná možnost pro přepravu menších zásilek, které nevyžadují plný kontejner. Je ideální pro firmy, které nemají dostatečně velké množství zboží na naplnění celého kontejneru, a preferují flexibilitu
Praktické použití v praxi FCL / LCL
FCL je ideální pro společnosti a jednotlivce, kteří:
- Exportují nebo importují velké množství zboží pravidelně (např. Fotovoltaika, Automotive)
- Potřebují kontrolu nad tím, jak je jejich zboží baleno a uspořádáno
- Hledají efektivní a nákladově efektivní způsob přepravy pro velké objemy
¨Kdy zvolit FCL?
Zvolit FCL je vhodné, když:
- Máš dostatek zboží na naplnění celého kontejneru (obvykle 20 stop nebo 40 stop)
- Chceš mít kontrolu nad tím, jak je zboží v kontejneru uspořádáno
- Chceš minimalizovat riziko poškození zboží během manipulace
Nevýhody FCL !!!
- Vyšší náklady při menších množstvích:
Pokud nemáš dostatek zboží na naplnění celého kontejneru, FCL může být dražší, protože stále platíš za celý kontejner bez ohledu na to, kolik prostoru využiješ
- Složitost při menších zásilkách:
Pro menší množství zboží může být obtížné efektivně využít celý prostor kontejneru
LCL je široce využíván v různých průmyslových odvětvích a je ideální pro
- Malé a střední podniky (MSP):
MSP často nemají dostatečně velké objemy zboží, aby naplnily celý kontejner, a proto je LCL ideální volbou
- E-commerce:
Online obchody, které potřebují přepravovat menší množství zboží do různých destinací, mohou využít LCL pro efektivní zásobování
- Sezónní a ad hoc zásilky:
Pro zásilky, které nejsou pravidelné nebo závislé na sezóně, LCL umožňuje flexibilní přepravu bez nutnosti čekat na plnou kapacitu kontejneru
Kdy zvolit LCL?
LCL je vhodnou volbou, pokud
- Máš menší množství zboží, které nevyžaduje celý kontejner
- Chceš snížit náklady na přepravu menších zásilek
- Přepravuješ zboží nepravidelně nebo v menších objemech
- Nevadí ti delší doba přepravy kvůli konsolidaci a dekonzolidaci (někdy i více jak 2 měsíce)
Nevýhody LCL !!!
- Delší doba přepravy:
Zásilky mohou čekat na konsolidaci a často musí projít několika přístavy, což může prodloužit dobu doručení v porovnání s FCL
- Riziko poškození:
Zboží je přepravováno společně s jinými zásilkami, což zvyšuje riziko poškození v případě špatné manipulace nebo nedostatečného balení
- Možné dodatečné poplatky:
V některých případech mohou být účtovány poplatky za konsolidaci nebo dekonzolidaci, které mohou zvýšit celkové náklady na přepravu
- Omezená kontrola nad nakládkou:
Odesílatel nemá plnou kontrolu nad tím, jak je jeho zboží uspořádáno v kontejneru
Ocean freight / Air Freight / Road Freight / Rail Freight
I. Ocean Freight - Námořní doprava
Námořní doprava zahrnuje přepravu zboží loděmi přes oceány a moře. Je běžně používaná pro velké objemy a těžké náklady
A) Výhody:
Nákladová efektivita: Obvykle levnější než letecká doprava, zejména pro velké zásilky
Vysoká kapacita: Může přepravovat velké objemy zboží
B) Nevýhody:
Delší doba přepravy: Může trvat týdny, než zboží dorazí do cíle ( Šanghaj -> Rotterdam cca 1 měsíc +- 4 dny). Cesta je dlouhá přes 20 tis Km
Závislost na počasí: Moře a počasí mohou ovlivnit čas doručení
II. Air Freight - Letecká přeprava
Letecká doprava zahrnuje přepravu zboží letadly. Je to jedna z nejrychlejších metod dopravy a je ideální pro urgentní nebo hodnotné zásilky
A) Výhody:
Rychlost: Zboží může být doručeno během několika hodin nebo dnů
Bezpečnost: Menší riziko krádeže nebo poškození díky menšímu počtu mezipřistání a přísné kontrole
B) Nevýhody:
Vyšší náklady: Letecká doprava je obvykle dražší než jiné formy dopravy
Omezení velikosti a hmotnosti: Není vhodná pro velmi těžké nebo objemné zásilky
III. Road Freight - Silniční doprava
Silniční doprava zahrnuje přepravu zboží pomocí kamionů a nákladních automobilů. Je velmi flexibilní a často se používá pro regionální a místní přepravu
A) Výhody:
Flexibilita: Možnost doručení přímo na místo určení
Široké pokrytí: Silniční doprava pokrývá široké geografické oblasti, včetně oblastí, které nejsou dostupné jinými způsoby
B) Nevýhody:
Ovlivněná dopravou: Zpoždění mohou vzniknout kvůli dopravním zácpám, nehodám nebo silničním pracím
Limity kapacity: Pro velmi velké zásilky může být potřeba více vozidel
IV. Rail Freight - Železniční doprava
Železniční doprava zahrnuje přepravu zboží vlakem. Je efektivní pro dlouhé vzdálenosti a těžké náklady
A) Výhody:
Efektivita pro dlouhé vzdálenosti: Vysoká kapacita a nízké náklady na jednotkový objem
Ekologičnost: Železniční doprava je obecně šetrnější k životnímu prostředí než silniční doprava
B) Nevýhody:
Méně flexibilní: Nutnost přechodu na další formy dopravy (např. silniční) pro poslední část cesty
Časové ztráty: Zpoždění mohou nastat kvůli problémům na trati nebo potřebě překládky zboží
Přeprava zboží a logistika zahrnují různé typy přepravních služeb, které se liší podle toho, jaké části přepravního procesu pokrývají. Dva nejčastější termíny v tomto kontextu jsou Port to Port a Door to Door. Existují však i další varianty, jako Door to Port, Port to Door, a další specializované služby. Pojďme si je podrobně vysvětlit.
PORT to PORT / PŘÍSTAV -> PŘÍSTAV
Port to Port přeprava označuje dopravu zboží mezi dvěma přístavy. Tato služba zahrnuje pouze část přepravního řetězce, kde je zboží přepravováno od odesílatele v jednom přístavu do příjemce v jiném přístavu. Odesílatel a příjemce jsou odpovědní za dopravu zboží z/do přístavu
DOOR to DOOR / Od Dveří k Dveřím
Door to Door přeprava je komplexní logistická služba, která zahrnuje celý proces přepravy zboží od dveří odesílatele až po dveře příjemce. Tento typ přepravy zahrnuje všechny fáze přepravy, včetně nakládky, pozemní dopravy, námořní přepravy, celního odbavení a doručení konečnému příjemci
DOOR to PORT / Od dveří do přístavu
Door to Port přeprava zahrnuje kompletní přepravu zboží od místa odesílatele až do cílového přístavu. Tato služba zahrnuje pozemní přepravu od odesílatele do odchozího přístavu a námořní přepravu do cílového přístavu, kde příjemce převezme zboží a zajistí jeho dopravu na finální místo určení
PORT to DOOR / Z přístavu ke dveřím
Port to Door přeprava zahrnuje dopravu zboží od odchozího přístavu do finální destinace u příjemce. Tato služba je ideální pro situace, kdy odesílatel zajistí dopravu do odchozího přístavu, a příjemce chce zboží doručit přímo k sobě
Specializované přepravní služby
Kromě standardních modelů přepravy existují i další specializované logistické služby, které pokrývají specifické potřeby zákazníků ( Intermodální přeprava / Multimodální přeprava / Cross-Docking / Express Shipping / Charter Services )
PORT to PORT / PŘÍSTAV -> PŘÍSTAV
1. Doprava do odchozího přístavu -> 2. Námořní přeprava -> 3. Vykládka v cílovém přístavu -> 4. Doprava k příjemci
A) Výhody:
Nižší náklady: Tato služba je obvykle levnější než komplexnější přepravní služby, protože zahrnuje pouze námořní část přepravy.
Vhodná pro velké objemy: Ideální pro přepravu velkého množství zboží, kde jsou ostatní části dodavatelského řetězce řízeny samostatně
Flexibilita: Odesílatel a příjemce mají kontrolu nad pozemní částí přepravy a mohou si vybrat vlastní logistické partnery
B) Nevýhody:
Složitost: Vyžaduje koordinaci pozemní přepravy před a po námořní přepravě, což může být časově náročné
Riziko zpoždění: Jakákoli chyba v koordinaci mezi jednotlivými částmi dodavatelského řetězce může vést k zpoždění
Větší odpovědnost: Odesílatel a příjemce jsou zodpovědní za všechny operace mimo námořní přepravu, včetně celního odbavení
DOOR to DOOR / Od Dveří k Dveřím
1. Nakládka u odesílatele -> 2. Pozemní přeprava do přístavu -> 3. Námořní přeprava -> Pozemní přeprava k příjemci
A) Výhody:
Komfort a snadnost: Přepravní společnost se postará o všechny části přepravy, což snižuje potřebu koordinace ze strany odesílatele a příjemce
Jednotný kontakt: Komunikace s jedním poskytovatelem služeb pro všechny části přepravy usnadňuje řešení problémů
Rychlejší doručení: Díky efektivnímu řízení celého dodavatelského řetězce je pravděpodobné, že dojde k rychlejšímu doručení
Minimalizace rizika: Profesionální logistické společnosti mají zkušenosti s řízením celého procesu, čímž se minimalizuje riziko chyb a zpoždění
B) Nevýhody:
Vyšší náklady: Vzhledem k tomu, že služba zahrnuje kompletní přepravní proces, může být nákladnější než dílčí služby jako Port to Port
Méně kontroly: Odesílatel a příjemce mají méně kontroly nad jednotlivými částmi přepravního procesu
DOOR to PORT / Od dveří do přístavu
1. Nakládka u odesílatele -> 2. Pozemní přeprava do přístavu -> 3. Námořní přeprava do přístavu -> 4. Vykládka v cílovém přístavu
A) Výhody:
Kombinace výhod: Kombinuje výhody Door to Door a Port to Port služeb, poskytuje snadnost pozemní přepravy od odesílatele, ale snižuje náklady oproti kompletní Door to Door přepravě
Nižší náklady než Door to Door: Přestože zahrnuje dvě části přepravy, může být levnější než Door to Door, protože neobsahuje pozemní přepravu na konci
Flexibilita: Příjemce si může zorganizovat doručení do finální destinace podle vlastních preferencí
B) Nevýhody:
Vyšší náklady než Port to Port: Stále je dražší než samotná námořní přeprava
Složitost pro příjemce: Příjemce musí zajistit dopravu z cílového přístavu na finální místo určení, což může přidat administrativní zátěž
PORT to DOOR / Z přístavu ke dveřím
1. Doprava do odchozího přístavu -> 2. Námořní přeprava do cílového přístavu -> 3. Pozemní přeprava k příjemci
A) Výhody:
Snadná organizace pro příjemce: Příjemce dostane zboží přímo na svou adresu bez nutnosti řešit přepravu z přístavu
Kombinace služeb: Umožňuje odesílateli zajistit pouze počáteční část přepravy, zatímco přepravní společnost pokrývá zbytek
B) Nevýhody:
Vyšší náklady než Port to Port: Kvůli dodatečné pozemní přepravě může být dražší než Port to Port
Složitost pro odesílatele: Odesílatel musí zajistit dopravu do odchozího přístavu
Specializované přepravní služby
Intermodální přeprava / Multimodální přeprava / Cross-Docking / Express Shipping / Charter Services
I. Intermodální přeprava
Intermodální přeprava kombinuje více druhů dopravy, jako je železniční, silniční a námořní přeprava, pro efektivní dopravu zboží na dlouhé vzdálenosti
A) Výhody:
Efektivní využití různých druhů dopravy může snížit náklady a dobu přepravy, zvláště u vzdálenějších destinací
B) Nevýhody:
Vyžaduje koordinaci mezi různými dopravními režimy a může být ovlivněna komplikacemi při přechodu mezi nimi
II. Multimodální přeprava
Podobná intermodální přepravě, ale celá přeprava je spravována jedním poskytovatelem služeb, což zajišťuje hladší průběh celého procesu
A) Výhody:
Jednotný kontakt a odpovědnost za celou přepravu zjednodušují logistický proces
B) Nevýhody:
Může být dražší než jednotlivé přepravní služby, pokud je využíváno méně efektivně
III. Cross-Docking
Cross-docking je logistická strategie, při níž je zboží rychle přeloženo z jednoho přepravního prostředku na druhý, často bez potřeby skladování
A) Výhody:
Umožňuje rychlejší dodání a minimalizuje potřebu skladování, což snižuje náklady na zásoby
B) Nevýhody:
Vyžaduje přesné plánování a koordinaci, aby se zabránilo zpožděním
IV. Express Shipping
Express shipping je rychlá přepravní služba, která poskytuje doručení v co nejkratším čase
A) Výhody:
Vhodné pro urgentní zásilky a zboží s krátkou dobou trvanlivosti (potraviny, organické produkty,...)
B) Nevýhody
Extra vysoké náklady kvůli rychlejšímu zpracování a přepravě
V. Charter Services
Charter services zahrnují pronájem celého dopravního prostředku, jako je loď nebo letadlo, pro specifické potřeby zákazníka
A) Výhody:
Umožňuje maximální flexibilitu a přizpůsobení přepravního procesu
B) Nevýhody:
Vyšší náklady (cena na počkání), které jsou vhodné pouze pro specifické situace nebo velmi velké objemy zboží.