Logistické služby


Jsme tady, abychom Vám pomohli překonat výzvy spojené s logistickými procesy a zajistili úspěšné realizace Vašich projektů. S našimi odbornými znalostmi a zkušenostmi v oboru logistiky, Vám poskytneme individuální přístup a efektivní řešení pro Vaše podnikatelské potřeby. Než se spolu vrhneme na plánování přepravy, tak si vysvětlíme jednotlivé kroky, pro lepší komunikaci. Jaký je rozdíl mezi FCL / LCL. Kdy je rozumné vybrat správnou variantu pro danou společnost (malý podnik, velký podnik). O jakou přepravu budete mít zájem (Ocean freight / Air Freight / Road Freight / Rail Freight). A v neposlední řadě jak a kam budete chtít přepravit kontejner (DOOR to DOOR / PORT to PORT / DOOR to PORT / PORT to DOOR)


Flexibilní přístup k zákazníkovi

Příprava podkladů pro projektové práce v oblasti logistiky

Příprava dotací pro logistiku

Působení po celém světě

Konzultace v oblasti řízení logistických procesů

Analýza a optimalizace logistických toků

Implementace nových finančních možností

Implementace cest přepravy


FCL - Full Container Load

- je zkratka pro Full Container Load, což v překladu znamená ,, plné zatížení kontejneru". Tento termín se používá v logistice a přepravě k označení situace, kdy jeden odesílatel naplní celý přepravní kontejner svým zbožím. V podstatě to znamená, že si objednatel pronajme celý kontejner a je zodpovědný za jeho naplnění, dopravu a vylodění.


1. Rezervace kontejneru -> 2. Nakládka zboží -> 3. Doprava do přístavu -> 4. Námořní přeprava -> 5. Vykládka přístav > 6. Doprava příjemci


Rezervace kontejneru:                  Odesílatel si rezervuje celý kontejner u přepravní společnosti. (Řeší naše strana)

Nakládka zboží:                             Zboží je naloženo do kontejneru. Odesílatel má plnou kontrolu nad tím, jak je zboží uspořádáno

Doprava do přístavu:                    Plně naložený kontejner je dopraven do přístavu, kde je naložen na loď

Námořní přeprava:                        Kontejner je přepravován po moři do cílového přístavu

Vykládka v cílovém přístavu:       Kontejner je vyložen a připraven k celnímu odbavení

Doprava k příjemci:                       Po celním odbavení je kontejner dopraven k příjemci, kde je zboží vyloženo


LCL - Less than Container Load

- je zkratka pro méně než plné zatížení kontejneru. Tento termín se používá v logistice a námořní přepravě, kdy odesílatel nemá dostatek zboží na naplnění celého kontejneru. Místo toho je zboží konsolidováno (spojeno s jiným zbožím od různých odesílatelů do jednoho kontejneru.


1. Konsolidace -> 2. Nakládka do kontejneru -> 3. Přeprava -> 4. Vykládka a dekonzolidace -> 5. Dodání konečnému příjemci


Konsolidace zboží:                       Zboží od více odesílatelů je sesbíráno do jednoho centrálního skladu nebo přepravního centra.

Nakládka do kontejneru:             Zboží je naloženo do kontejneru společně s dalšími zásilkami. Každá zásilka je pečlivě označena a                                                                  zdokumentována, aby nedošlo k záměně během přepravy.

Přeprava:                                      Kontejner je naložen na loď a přepravován do cílového přístavu. V rámci LCL může zásilka cestovat přes                                               několik přístavů a zastávek, což může někdy ovlivnit dobu doručení

Vykládka a dekonzolidace:        Po příjezdu do cílového přístavu je kontejner vyložen a jednotlivé zásilky jsou rozděleny podle jejich cílových                                         destinací

Dodání konečnému příjemci:     Každá zásilka je dopravena ke konečnému příjemci, buď přímo, nebo přes další distribuční síť



Shrnutí FCL / LCL

FCL (Full Container Load) je vynikající volbou pro přepravu velkých objemů zboží, kde odesílatel potřebuje plnou kontrolu nad manipulací a přepravou zboží. Je ekonomický pro velké zásilky a poskytuje vyšší bezpečnost a rychlost přepravy. Pokud však máte menší množství zboží, může být LCL (Less than Container Load) vhodnější volbou. Výběr mezi FCL a LCL by měl záviset na konkrétních potřebách, objemu a rozpočtu na přepravu

LCL (Less than Container Load) je efektivní a nákladově úsporná možnost pro přepravu menších zásilek, které nevyžadují plný kontejner. Je ideální pro firmy, které nemají dostatečně velké množství zboží na naplnění celého kontejneru, a preferují flexibilitu


Praktické použití v praxi FCL / LCL

FCL je ideální pro společnosti a jednotlivce, kteří:

- Exportují nebo importují velké množství zboží pravidelně (např. Fotovoltaika, Automotive)

- Potřebují kontrolu nad tím, jak je jejich zboží baleno a uspořádáno

- Hledají efektivní a nákladově efektivní způsob přepravy pro velké objemy


¨Kdy zvolit FCL?

Zvolit FCL je vhodné, když:

- Máš dostatek zboží na naplnění celého kontejneru (obvykle 20 stop nebo 40 stop)

- Chceš mít kontrolu nad tím, jak je zboží v kontejneru uspořádáno

- Chceš minimalizovat riziko poškození zboží během manipulace


Nevýhody FCL !!!

Vyšší náklady při menších množstvích: 

Pokud nemáš dostatek zboží na naplnění celého kontejneru, FCL může být dražší, protože stále platíš za celý kontejner bez ohledu na to, kolik prostoru využiješ

Složitost při menších zásilkách: 

Pro menší množství zboží může být obtížné efektivně využít celý prostor kontejneru


LCL je široce využíván v různých průmyslových odvětvích a je ideální pro

Malé a střední podniky (MSP): 

MSP často nemají dostatečně velké objemy zboží, aby naplnily celý kontejner, a proto je LCL ideální volbou

E-commerce: 

Online obchody, které potřebují přepravovat menší množství zboží do různých destinací, mohou využít LCL pro efektivní zásobování

Sezónní a ad hoc zásilky: 

Pro zásilky, které nejsou pravidelné nebo závislé na sezóně, LCL umožňuje flexibilní přepravu bez nutnosti čekat na plnou kapacitu kontejneru


Kdy zvolit LCL?

LCL je vhodnou volbou, pokud

- Máš menší množství zboží, které nevyžaduje celý kontejner

- Chceš snížit náklady na přepravu menších zásilek

- Přepravuješ zboží nepravidelně nebo v menších objemech

- Nevadí ti delší doba přepravy kvůli konsolidaci a dekonzolidaci (někdy i více jak 2 měsíce)


Nevýhody LCL !!!

Delší doba přepravy: 

Zásilky mohou čekat na konsolidaci a často musí projít několika přístavy, což může prodloužit dobu doručení v porovnání s FCL

Riziko poškození: 

Zboží je přepravováno společně s jinými zásilkami, což zvyšuje riziko poškození v případě špatné manipulace nebo nedostatečného balení

Možné dodatečné poplatky: 

V některých případech mohou být účtovány poplatky za konsolidaci nebo dekonzolidaci, které mohou zvýšit celkové náklady na přepravu

Omezená kontrola nad nakládkou: 

Odesílatel nemá plnou kontrolu nad tím, jak je jeho zboží uspořádáno v kontejneru



Ocean freight / Air Freight / Road Freight / Rail Freight 

I. Ocean Freight - Námořní doprava

Námořní doprava zahrnuje přepravu zboží loděmi přes oceány a moře. Je běžně používaná pro velké objemy a těžké náklady

A) Výhody:

Nákladová efektivita: Obvykle levnější než letecká doprava, zejména pro velké zásilky

Vysoká kapacita: Může přepravovat velké objemy zboží

B) Nevýhody:

Delší doba přepravy: Může trvat týdny, než zboží dorazí do cíle ( Šanghaj -> Rotterdam cca 1 měsíc +- 4 dny). Cesta je dlouhá přes 20 tis Km

Závislost na počasí: Moře a počasí mohou ovlivnit čas doručení 


II. Air Freight - Letecká přeprava

Letecká doprava zahrnuje přepravu zboží letadly. Je to jedna z nejrychlejších metod dopravy a je ideální pro urgentní nebo hodnotné zásilky

A) Výhody:

Rychlost: Zboží může být doručeno během několika hodin nebo dnů

Bezpečnost: Menší riziko krádeže nebo poškození díky menšímu počtu mezipřistání a přísné kontrole

B) Nevýhody:

Vyšší náklady: Letecká doprava je obvykle dražší než jiné formy dopravy

Omezení velikosti a hmotnosti: Není vhodná pro velmi těžké nebo objemné zásilky 


III. Road Freight - Silniční doprava

Silniční doprava zahrnuje přepravu zboží pomocí kamionů a nákladních automobilů. Je velmi flexibilní a často se používá pro regionální a místní přepravu

A) Výhody:

Flexibilita: Možnost doručení přímo na místo určení

Široké pokrytí: Silniční doprava pokrývá široké geografické oblasti, včetně oblastí, které nejsou dostupné jinými způsoby

B) Nevýhody:

Ovlivněná dopravou: Zpoždění mohou vzniknout kvůli dopravním zácpám, nehodám nebo silničním pracím

Limity kapacity: Pro velmi velké zásilky může být potřeba více vozidel


IV. Rail Freight - Železniční doprava

Železniční doprava zahrnuje přepravu zboží vlakem. Je efektivní pro dlouhé vzdálenosti a těžké náklady

A) Výhody:

Efektivita pro dlouhé vzdálenosti: Vysoká kapacita a nízké náklady na jednotkový objem 

Ekologičnost: Železniční doprava je obecně šetrnější k životnímu prostředí než silniční doprava 

B) Nevýhody:

Méně flexibilní: Nutnost přechodu na další formy dopravy (např. silniční) pro poslední část cesty

Časové ztráty: Zpoždění mohou nastat kvůli problémům na trati nebo potřebě překládky zboží 


Přeprava zboží a logistika zahrnují různé typy přepravních služeb, které se liší podle toho, jaké části přepravního procesu pokrývají. Dva nejčastější termíny v tomto kontextu jsou Port to Port a Door to Door. Existují však i další varianty, jako Door to Port, Port to Door, a další specializované služby. Pojďme si je podrobně vysvětlit.


PORT to PORT / PŘÍSTAV -> PŘÍSTAV

Port to Port přeprava označuje dopravu zboží mezi dvěma přístavy. Tato služba zahrnuje pouze část přepravního řetězce, kde je zboží přepravováno od odesílatele v jednom přístavu do příjemce v jiném přístavu. Odesílatel a příjemce jsou odpovědní za dopravu zboží z/do přístavu

DOOR to DOOR / Od Dveří k Dveřím

Door to Door přeprava je komplexní logistická služba, která zahrnuje celý proces přepravy zboží od dveří odesílatele až po dveře příjemce. Tento typ přepravy zahrnuje všechny fáze přepravy, včetně nakládky, pozemní dopravy, námořní přepravy, celního odbavení a doručení konečnému příjemci 

DOOR to PORT / Od dveří do přístavu

Door to Port přeprava zahrnuje kompletní přepravu zboží od místa odesílatele až do cílového přístavu. Tato služba zahrnuje pozemní přepravu od odesílatele do odchozího přístavu a námořní přepravu do cílového přístavu, kde příjemce převezme zboží a zajistí jeho dopravu na finální místo určení

PORT to DOOR / Z přístavu ke dveřím

Port to Door přeprava zahrnuje dopravu zboží od odchozího přístavu do finální destinace u příjemce. Tato služba je ideální pro situace, kdy odesílatel zajistí dopravu do odchozího přístavu, a příjemce chce zboží doručit přímo k sobě 

Specializované přepravní služby

Kromě standardních modelů přepravy existují i další specializované logistické služby, které pokrývají specifické potřeby zákazníků ( Intermodální přeprava / Multimodální přeprava / Cross-Docking / Express Shipping / Charter Services )



PORT to PORT / PŘÍSTAV -> PŘÍSTAV

1. Doprava do odchozího přístavu -> 2. Námořní přeprava -> 3. Vykládka v cílovém přístavu -> 4. Doprava k příjemci

A) Výhody:

Nižší náklady: Tato služba je obvykle levnější než komplexnější přepravní služby, protože zahrnuje pouze námořní část přepravy. 

Vhodná pro velké objemy: Ideální pro přepravu velkého množství zboží, kde jsou ostatní části dodavatelského řetězce řízeny samostatně

Flexibilita: Odesílatel a příjemce mají kontrolu nad pozemní částí přepravy a mohou si vybrat vlastní logistické partnery 


B) Nevýhody:

Složitost: Vyžaduje koordinaci pozemní přepravy před a po námořní přepravě, což může být časově náročné

Riziko zpoždění: Jakákoli chyba v koordinaci mezi jednotlivými částmi dodavatelského řetězce může vést k zpoždění

Větší odpovědnost: Odesílatel a příjemce jsou zodpovědní za všechny operace mimo námořní přepravu, včetně celního odbavení 


DOOR to DOOR / Od Dveří k Dveřím

1. Nakládka u odesílatele -> 2. Pozemní přeprava do přístavu -> 3. Námořní přeprava -> Pozemní přeprava k příjemci

A) Výhody:

Komfort a snadnost: Přepravní společnost se postará o všechny části přepravy, což snižuje potřebu koordinace ze strany odesílatele a příjemce

Jednotný kontakt: Komunikace s jedním poskytovatelem služeb pro všechny části přepravy usnadňuje řešení problémů

Rychlejší doručení: Díky efektivnímu řízení celého dodavatelského řetězce je pravděpodobné, že dojde k rychlejšímu doručení

Minimalizace rizika: Profesionální logistické společnosti mají zkušenosti s řízením celého procesu, čímž se minimalizuje riziko chyb a zpoždění 


B) Nevýhody:

Vyšší náklady: Vzhledem k tomu, že služba zahrnuje kompletní přepravní proces, může být nákladnější než dílčí služby jako Port to Port

Méně kontroly: Odesílatel a příjemce mají méně kontroly nad jednotlivými částmi přepravního procesu


DOOR to PORT / Od dveří do přístavu

1. Nakládka u odesílatele -> 2. Pozemní přeprava do přístavu -> 3. Námořní přeprava do přístavu -> 4. Vykládka v cílovém přístavu

A) Výhody:

Kombinace výhod: Kombinuje výhody Door to Door a Port to Port služeb, poskytuje snadnost pozemní přepravy od odesílatele, ale snižuje náklady oproti kompletní Door to Door přepravě

Nižší náklady než Door to Door: Přestože zahrnuje dvě části přepravy, může být levnější než Door to Door, protože neobsahuje pozemní přepravu na konci

Flexibilita: Příjemce si může zorganizovat doručení do finální destinace podle vlastních preferencí 


B) Nevýhody: 

Vyšší náklady než Port to Port: Stále je dražší než samotná námořní přeprava

Složitost pro příjemce: Příjemce musí zajistit dopravu z cílového přístavu na finální místo určení, což může přidat administrativní zátěž


PORT to DOOR / Z přístavu ke dveřím

1. Doprava do odchozího přístavu -> 2. Námořní přeprava do cílového přístavu -> 3. Pozemní přeprava k příjemci

A) Výhody:

Snadná organizace pro příjemce: Příjemce dostane zboží přímo na svou adresu bez nutnosti řešit přepravu z přístavu

Kombinace služeb: Umožňuje odesílateli zajistit pouze počáteční část přepravy, zatímco přepravní společnost pokrývá zbytek


B) Nevýhody:

Vyšší náklady než Port to Port: Kvůli dodatečné pozemní přepravě může být dražší než Port to Port

Složitost pro odesílatele: Odesílatel musí zajistit dopravu do odchozího přístavu 


Specializované přepravní služby 

Intermodální přeprava / Multimodální přeprava / Cross-Docking / Express Shipping / Charter Services


I. Intermodální přeprava

Intermodální přeprava kombinuje více druhů dopravy, jako je železniční, silniční a námořní přeprava, pro efektivní dopravu zboží na dlouhé vzdálenosti 

A) Výhody: 

Efektivní využití různých druhů dopravy může snížit náklady a dobu přepravy, zvláště u vzdálenějších destinací

B) Nevýhody:

Vyžaduje koordinaci mezi různými dopravními režimy a může být ovlivněna komplikacemi při přechodu mezi nimi


II.  Multimodální přeprava

Podobná intermodální přepravě, ale celá přeprava je spravována jedním poskytovatelem služeb, což zajišťuje hladší průběh celého procesu

A) Výhody:

 Jednotný kontakt a odpovědnost za celou přepravu zjednodušují logistický proces

B) Nevýhody:

Může být dražší než jednotlivé přepravní služby, pokud je využíváno méně efektivně


III.  Cross-Docking

Cross-docking je logistická strategie, při níž je zboží rychle přeloženo z jednoho přepravního prostředku na druhý, často bez potřeby skladování

A) Výhody:  

Umožňuje rychlejší dodání a minimalizuje potřebu skladování, což snižuje náklady na zásoby

B) Nevýhody:

Vyžaduje přesné plánování a koordinaci, aby se zabránilo zpožděním 


IV.  Express Shipping

Express shipping je rychlá přepravní služba, která poskytuje doručení v co nejkratším čase

A) Výhody:

Vhodné pro urgentní zásilky a zboží s krátkou dobou trvanlivosti (potraviny, organické produkty,...)

B) Nevýhody

Extra vysoké náklady kvůli rychlejšímu zpracování a přepravě 


V. Charter Services

Charter services zahrnují pronájem celého dopravního prostředku, jako je loď nebo letadlo, pro specifické potřeby zákazníka

A) Výhody:

 Umožňuje maximální flexibilitu a přizpůsobení přepravního procesu

B) Nevýhody:

Vyšší náklady (cena na počkání), které jsou vhodné pouze pro specifické situace nebo velmi velké objemy zboží.